AVG en Cloud nieuws

Berichtgeving en blogs over de AVG wetgeving, onderzoeken, tips en SaaS ontwikkeling.

    • ± 2 minutes

    28 januari, Europese Dag van de Privacy

    Vandaag is de Europese dag van de Privacy. Een dag die in het leven is geroepen om mensen beter te informeren over hun privacy­rechten, zoals het recht op inzage, rectificatie en zelfs vergeten worden. Ook wordt er extra nadruk gelegd over hoe mensen zelf extra voorzorgsmaatregelen kunnen nemen met betrekking tot de bescherming van hun persoonsgegevens.

    • ± 2 minutes

    Toestemming en pseudo­nimiseren van reacties

    Menig website is voorzien van een review of reactie mogelijkheid, bijvoorbeeld op producten of nieuwsberichten. Hoe voorkom je dat men gevonden gaat worden bij naam en toenaam, of de toestemming weer intrekt?

    • ± 2 minutes

    Goed voornemen 2019: Automatiseer je AVG!

    Nieuw jaar, tijd voor goede voornemens. Ga snel en efficiënt aan de slag met je AVG automatisering binnen je organisatie, zodat je voor jezelf, je medewerkers, je klanten en de toezichthouder kan aantonen dat je AVG-proof bent.

    • ± 5 minutes

    Security op website niveau; Handvol tips

    Privacy is al snel afhankelijk van security. Wanneer de security niet in orde is, kan in het geval van een website of informatiesysteem de privacy van bezoekers of klanten snel in het geding komen. In het verlengde van onze privacy-tips, een handvol security-tips.

    • ± 1 minute

    Onderzoek naar Privacybeleid Politieke Partijen en Bloedbanken

    De Autoriteit Persoonsgegevens heeft aangekondigd dat zij bij 53 organisaties het privacy­beleid heeft opgevraagd. Het gaat om instanties die per definitie bijzondere persoonsgegevens verwerken over politieke voorkeur en gezondheid. Denk hierbij aan bloedbanken, IVF-klinieken en gemeentelijke politieke partijen.

    • ± 1 minute

    Sintblog 4: Sint ,verwerkers & datalekken

    Het einde van Sints AVG traject in zicht. We hopen dat je genoten hebt van zijn use-case als gedicht. Als cadeau bieden we tevens een korting aan, geen enkele reden dus waarom jouw organisatie niet snel met AVG Cloud Register aan de slag kan gaan!

    • < 1 minute

    Sintblog 1: een heel bijzonder verzoek

    We kregen eerder deze maand toch wel een heel bijzonder bezoek op onze website. Sint wil onze AVG-tool gebruiken! Benieuwd hoe hij dat doet? Lees dan deze week onze blogserie mee (in rijm!) en steek zelf ook wat op van hoe Sint datalekken, verwerkings­registers en andere AVG zaken gaat documenteren.

    • ± 3 minutes

    6 Maanden AVG: 7000 klachten en 10.000 vragen

    Zes maanden geleden, op 25 mei 2018, werd de EU-privacy­wet AVG van kracht. En die lijkt effect te hebben. De afgelopen maanden is de toezichthouder van Nederland, de Autoriteit Persoonsgegevens, 10.000 keer gebeld met vragen. Daarnaast zijn er 7000 klachten binnengekomen.

    • ± 4 minutes

    Google's PII policy: track geen persoonlijke data

    De datalek van Albert Heijn, had als gevolg dat AH in strijd handelde met de PII policy van Google Analytics. Zij het in dit geval van korte duur en bovendien onbewust; Google's PII policy kan binnen een online oplossing zoals een CRM omgeving, door een ontwikkelaar makkelijk overtreden worden.

    • ± 3 minutes

    Datalek Albert Heijn: 10.000 inloggegevens gelekt

    Datalekken zijn aan de orde van de dag. De zorg ligt wat betreft de AP dan ook in het voldoen aan de meldplicht, zowel naar de toezichthouder zelf als ook betrokkenen.

    • ± 5 minutes

    Iedereen een cookie-wall

    In navolging van de privacy statement die veelal voor de AVG deadline de deur uit werd gedaan, lijken cookie-walls ineens na 25 mei de standaard. Waar komt dit vandaan?

    • ± 3 minutes

    Facebook Pixel verandert, wat houdt dit in?

    Marketeers en andere websitehouders die gebruik maken van Facebook ads kregen afgelopen week een belangrijke update van Facebook. De manier waarop Facebook Pixel cookies plaatst gaat per 24 oktober veranderen en wanneer je hier geen actief bezwaar tegen maakt, worden je Facebook Pixels standaard een first party cookie. Wat betekent dat?

    • ± 3 minutes

    Facebook verkoopt data bij 2FA gebruik

    Dat de algoritmes van Facebook ongevraagd en zonder toestemming veel informatie verzamelen over haar gebruikers en dat Facebook deze doorverkoopt aan haar adverteerders, is al jaren de theorie. Onderzoek wijst uit dat dit inderdaad de realiteit blijkt.