Facebook Pixel verandert, wat houdt dit in?

Marketeers en andere websitehouders die gebruik maken van Facebook ads kregen afgelopen week een belangrijke update van Facebook. De manier waarop Facebook Pixel cookies plaatst gaat per 24 oktober veranderen en wanneer je hier geen actief bezwaar tegen maakt, worden je Facebook Pixels standaard een first party cookie. Wat betekent dat?

Afgelopen week kregen wij, onder andere naar aanleiding van onze eerdere artikelen over Facebook, vragen van onze klanten over een aankondiging van Facebook met betrekking tot de Facebook Pixel. Want wat betekent deze mail? En wat is nou een first of third party cookie? Dat lichten we natuurlijk graag toe.

Ten eerste de mail van Facebook:

Op 24 oktober gaat Facebook bedrijven een optie voor first party cookies bieden met de Facebook-pixel. Deze wijziging is in lijn met updates van andere online platformen omdat het gebruik van first-party cookies voor advertenties en siteanalyse de voorkeursmethode wordt voor bepaalde browsers.

Bedrijven hebben lang cookies nodig gehad om advertenties weer te geven aan relevante doelgroepen en om bezoeken aan hun sites te begrijpen. Tot nu toe heeft Facebook pixels gebruikt, mogelijk gemaakt door third-party cookies, voor websiteanalyse, advertentietargeting en advertentiemetingen. Deze nieuwe optie helpt adverteerders, uitgevers en ontwikkelaars ook om nog steeds nauwkeurige analyses te ontvangen over verkeer naar hun websites.

Bedrijven kunnen zich afmelden voor first-party cookies door hun pixelinstellingen bij te werken in Gebeurtenisbeheer.

De controle die mensen hebben over advertenties op Facebook in Advertentievoorkeuren wijzigt niet. Voor de voorwaarden voor Facebook Business-hulpmiddelen is het ook nog steeds vereist dat bedrijven duidelijk aangeven hoe ze cookies gebruiken en gegevens delen met derden die ze op hun site hebben verzameld, dus we raden aan dat bedrijven hun cookiegerelateerde kennisgevingen bekijken. Ga voor meer informatie over deze update naar het Helpcentrum.

Wat is het verschil tussen een first en een third party cookie?

Er zijn verschillende manieren waarop een cookie op een website kan worden geplaatst. Een first party cookie houdt in dat dit cookie wordt gegenereerd op het domein van je website. De afzender is dus bijvoorbeeld "www.avgcloudregister.nl". In de regel waren first party cookies vaak functionele cookies, bijvoorbeeld om iemands taalkeuze te onthouden of een sessieduur te bepalen. First party cookies zijn dus vaak ondersteunend voor het gebruik van de website.

Wil jij (of je marketeer) daarnaast ook websitebezoeken tracken, advertenties plaatsen of andere data vergaren? Dan wordt daarvoor vaak een derde partijen ingeschakeld, die daar eigen software voor hebben gebouwd, waarmee ze de relevante data uitlezen door middel van een cookie en daarna verwerken (en doorverkopen). De plek waar dat cookie vandaan komt, is dan ook over het algemeen afkomstig van de die derde partij. Third party cookies dus.

Waarom verandert Facebook dit?

Steeds meer browsers, waaronder Safari en Firefox, zijn begonnen of kondigen aan third party cookies standaard te blokkeren in verband met de privacy van hun gebruikers Alleen cookies vanuit het primaire domein worden nog geaccepteerd.

Dit heeft uiteraard gevolgen voor de third party cookie-partijen, waaronder dus Facebook. Immers, wanneer hun cookies worden geblokkeerd, kan er geen informatie meer worden verzameld over de advertenties en analyticsdata. Overigens, niet alleen Facebook verandert dit, andere partijen zoals Google ging hen al voor.

Dit is ook niet onlogisch, want juist die Facebook Pixel en de achterliggende verzamelde data bieden de toegevoegde waarde voor marketeers en websitehouders. Daarmee is deze data een belangrijk onderdeel van het verdienmodel van Facebook. Daarom komt Facebook met een oplossing: Facebook gaat ervoor zorgen dat de Facebook Pixel standaard wordt aangemaakt als first-party cookie in plaats van third party cookie, om onder de radar van third-party blokkades te blijven.

Is dit beter voor de privacy?

Nee. Het is eigenlijk alleen maar een methode om dezelfde tracking en analyse intact te houden, die ze bij Facebook nu ook al gebruiken, maar met een kleine omweg.

Je zou zelfs kunnen stellen dat de privacy in algemene zin er minder van wordt, doordat het lastiger onderscheid maken is tussen cookies die functioneel zijn en cookies die via derde partijen tracken, doordat ze allemaal afkomstig zijn vanuit het domein van de website. Daarnaast biedt het een schijnveiligheid voor alle gebruikers die denken goed bezig te zijn met hun privacy, door third party-blokkades te gebruiken.

Wat overigens wel belangrijk is om te weten; deze wijziging verandert niks aan de wettelijke verplichting om toestemming te vragen vóór het plaatsen van cookies die persoonsgegevens verwerken, zoals een Facebook Pixel. De titel first of third party, dat maakt voor de AVG en de cookiewet helemaal niks uit, zonder toestemming is het sowieso niet toegestaan persoonsgegevens te verzamelen.