Marketing en AVG

De rol van een marketeer of marketing-bureau ziet er op het eerste gezicht eenvoudig uit. Indien er sprake is van een (bedrijfs)website als online visitekaart, is het raadzaam om ip-adressen te ano­nimiseren (en de overeenkomst met Google omtrent Analytics op juiste wijze aan te gaan). Hiermee sluit je dit persoongegeven uit.

Ik heb een website

Marketingbureau als verwerker

Vervolgens zal een marketing-bureau nog optreden als marketing-aanspreekpunt voor zijn, haar of hun klanten. Deze klanten zijn hierin veelal de verantwoordelijke (want zij geven een marketeer opdracht om actie uit te voeren/gegevens te analyseren). In deze rolleverdeling is een marketing-bureau de verwerker. Het in kaart brengen van de verantwoordelijken, kan middels een verwerkings­register, waarin meerdere verantwoordelijken in één register opgenomen kan worden.

AVG: schijn bedriegt

Schijn kan echter bedriegen, want in praktijk wordt juist de uitvoering van marketing er wellicht juist lastiger op. Dit komt voornamelijk door de e-Privacy wetgeving. Niet altijd is het wenselijk afstand te doen van remarketing en dus de bijbehorende remarketing cookies. Alhoewel gelieerd aan bescherming van persoonsgegevens en dus de AVG wetgeving, valt dit buiten de scope van de AVG wetgeving zelf.

Documentatieplicht

Aan de documentatieplicht kan dus eenvoudiger worden voldaan. Of een marketing-bureau daarbij ook een adviserende rol op zich neemt omtrent de ePrivacy of AVG wetgeving en dus bescherming persoonsgegevens, is aan een marketing-bureau zelf. Om eenvoudig en tijdbesparend te kunnen voldoen aan de AVG documentatieplicht, biedt AVG Cloud Register enkele pakketten.

Eenmalig of Abonnement