ING gaat banktransacties klanten gebruiken voor reclame

Heel privacy­minnend Nederland was gisteren in rep en roer. Waarom? ING Bank heeft haar privacy­verklaring geüpdate. In de kleine lettertjes (die iedereen altijd leest) vertellen ze dat de ING het betaalverkeer van hun klanten zal gaan uitlezen, om zo tot gerichtere aanbiedingen van eigen producten te kunnen komen.

Denk hierbij aan: aanbieden van een kinderrekening, indien iemand kinderbijslag ontvangt, of het aanbieden van een reisverzekering wanneer je een reisticket hebt gekocht. De ING zal standaard de banktransacties van al haar klanten hiervoor uit gaan lezen, behalve als de klant bewust kiest de optie uit te zetten. ING geeft aan bij de NOS dat klanten hier zelf om vragen: "Ze zeggen: wij verwachten dit van de bank, want jullie weten toch al alles van ons. Klanten krijgen ook een seintje als ze rood staan. Dat vinden ze fijn."

Geautomatiseerd data-uitlezen

Het marketingteam van AVG Cloud Register snapt heel goed dat het marketingteam van de ING dit een supergoed idee vond. Want als je veel data hebt, kun je je klanten gericht helpen (en geld verdienen). Want volgens de visie van de ING kunnen we door de data uit te lezen die u invoert in ons privacy­platform met een gerust hart:

  • U een aanbod doen voor een privacy compliant website, wanneer uit onze website scanner blijkt dat u geen https of juist tracking cookies hanteert.
  • U de contactgegevens van onze aangesloten FG-ers voorleggen, als ons systeem concludeert dat u geen Functionaris Gegevens­bescherming heeft ingevoerd;
  • Bij u op de stoep staan voor een "pen-test", wanneer in onze SaaS-oplossing een datalek door u wordt ingevoerd;

Want dat klinkt hartstikke handig toch?

Bezwaren

Als Functionaris Gegevens­bescherming van AVG Cloud Register heb ik bij bovenstaand scenario toch mijn bedenkingen.. Want informatie die u invoert in ons platform is natuurlijk bedrijfs-en privacy­gevoelig. U heeft waarschijnlijk liever niet dat deze data voor commerciële doeleinden wordt gebruikt, zonder dat u hier bewust voor kiest. Dat geldt ook voor de ING.

Betalingsverkeer zal veel en soms gevoelige data bevatten, die de ING voor eigen reclame doeleinden zal gebruiken. Hoe is onvoldoende duidelijk. Wat mij persoonlijk daarnaast ook zorgen baart, is op wat voor manier deze data door ING gecombineerd kan worden. Want als je een reisverzekering hebt en je pint op vakantie op"gevaarlijke plekken", keert je verzekering dan niet meer uit? Of wanneer je regelmatig in de Wallen transacties hebt, voorsorteren op een nieuwe (kleinere) hypotheek, omdat het mogelijk niet goed gaat met het huwelijk? Maar ook: ING heeft een webshop (ING Rentepunten), ik ben heel benieuwd of ze deze ook scharen onder hun diensten waar gegevens worden gecombineerd. Natuurlijk wel commercieel heel interessant om mensen die regelmatig naar Center Parcs te gaan, de kortingsbon hiervan aan te bieden.

Gerechtvaardigd belang

De ING geeft aan het op de AVG grondslag "gerechtvaardigd belang" te gooien om deze handelingen te mogen doen. Gerechtvaardigd belang heeft het voordeel dat er vooraf geen toestemming hoeft te worden gevraagd. Er moet echter wel een onderbouwing aanwezig zijn waarom ING het privacy­belang van haar klanten minder zwaar vind wegen, dan die van de commerciële interesses van de ING. Dit is ook iets wat de Autoriteit Persoonsgegevens heeft aangegeven te onderzoeken. Terecht in mijn opinie; ING heeft als bank een andere positie in de maatschappij, dan bijvoorbeeld een Albert Heijn. Dat juist zij zich op dusdanig wankel ijs qua uitleg privacy-wetgeving bevindt, vind ik op zijn zachts gezegd opmerkelijk. En ik verwacht ook dat dit een reden zal zijn dat de Toezichthouder problemen zal hebben met deze nieuwe gebruikersvoorwaarden van de ING, zeker zonder de grondslag Toestemming.

Mocht u zich trouwens zorgen maken over ons Marketingteam, dat is niet nodig. Wij kunnen uw ingevoerde data niet zien in ons platform, zonder uw expliciet gegeven toestemming. En wij zullen dus zeker uw data niet uitlezen voor reclame doeleinden op ons platform, zonder dat u daar heel bewust voor kiest. Beloofd.