Awareness privacy persoonsgegevens: Facebook pixel

De commotie rondom Facebook en privacy schending, en daarmee wellicht social media en privacy in het algemeen, zal inmiddels ook aan het grote publiek niet voorbij zijn gegaan.

Daar waar bedrijvig Nederland en Europa reeds bekend is met de AVG wetgeving op 25 mei 2018, heeft de rest van het land via de nodige nieuwsberichten kennis kunnen maken met wat er speelt en de gevolgen kunnen zijn op het vlak van privacy en dus de AVG.

Het begon allemaal half maart. Terwijl het bij Facebook langer bekend was dat er -in de terminologie van de AVG wetgeving- een datalek was geweest van 50 miljoen Amerikaanse facebook profielen, werd dit pas 4 jaar later naar buiten gebracht. Frappant detail: ook de profiel gegevens van Mark Zuckerburg zelf zouden zijn doorgespeeld aan de partij, die de profielgegevens heeft misbruikt bij de presidentsverkiezingen in 2016.

Daarna leek het snel te gaan, en leken berichten in dezelfde categorie elkaar rap op te volgen. Arjen Lubach kwam in zijn tv-programma Zondag met Lubach met een al dan niet ludieke actie om je Facebook profiel te verwijderen. Raker was zijn toelichting in de uitzending van 8 april, waarin zelfs zelf-benoemde mediadeskundigen de plank missloegen en onbekend leken te zijn met de echte risico's.

Wanneer je bijvoorbeeld Facebook's Messenger geinstalleerd hebt, worden telefoongesprekken (duur + telefoonnummers) door Facebook bijgehouden. Maar ook wanneer je rond surft, wordt je surfgedrag door Facebook bijgehouden. 

Facebook pixel en privacy

Bovenstaand werkt als volgt: websitehouders kunnen een zogenaamde facebook pixel opnemen binnen hun website. Het heet van oudsher een pixel; het betreft een 1x1 pixel afbeelding (zodat het minimale download-data kost), maar betreft achter de schermen een tracking mechanisme, doordat het in werkelijkheid gegevens doorstuurt, zoals de bezochte webpagina en dus onderwerp van de webpagina.

Een Facebook pixel is vooral interessant voor websitehouders en marketeers, om bezoek door Facebook gebruikers bij te kunnen houden, als ook terugkerend gedrag om vervolgens gerichter advertenties op Facebook te kunnen plaatsen. Echter, meerdere websites kunnen een eigen Facebook pixel hebben opgenomen, waarbij jouw surfgedrag door Facebook bij wordt gehouden wanneer je tussen websites navigeert.

Aanvullende waarde, is dat Facebook beter in staat is om iemand zijn profiel stilzwijgend aan te vullen, met interesses. Gevolg daarvan is dat er gerichter ingezet kan worden bij marketingdoeleinden en Facebook dus hogere kans op conversie of klantbinding kan bieden aan marketeers.